Koło podporowe – czy warto?

Pomimo tego, że niemal wszystkie współczesne przyczepy kempingowe wyposażone są standardowo przez producenta w koło podporowe na dyszlu, to w przypadku starszych przyczep nie jest to już takie oczywiste. Czy warto jednak dołożyć koło podporowe do starszej przyczepy kempingowej? Z jakimi wydatkami trzeba się liczyć i co jest do tego konieczne?

Kwestia prawna

Podstawą przy montażu jakichkolwiek elementów dodatkowych do przyczep kempingowych oraz innych pojazdów, w szczególności w przypadku elementów zewnętrznych, powinna być ich zgodność z aktualnymi uregulowaniami prawnymi. Pomimo tego, że starsze przyczepy kempingowe podchodziły pod homologacje i przepisy prawne wydawane dawniej, a tym samym często nie posiadają wymaganych obecnie chociażby świateł cofania czy przeciwmgielnych, to montując nowe elementy należy zachować zgodność ze współczesnymi przepisami. Wbrew jednak pozorom polskie ustawodawstwo omija swoimi uregulowaniami kwestie związane z kołem podporowym. Tym samym niemal do każdej przyczepy, gdzie jest to konstrukcyjnie możliwe ze względu na budowę dyszla, możemy dołożyć koło podporowe.

Czy warto?

Koło podporowe ma nam pomóc nie tylko w swobodnym manewrowaniu przyczepą kempingową na polu kempingowym, ale również parkingu. Jednocześnie nowy punkt podparcia daje nam możliwość pozostawienia przyczepy w poziomie bez konieczności rozkładania jej standardowych podpór poziomujących. Jednocześnie wykorzystanie koła podporowego daje nam możliwość łatwego podpięcia holownika poprzez zaczep kulowy bez konieczności „siłowania” się z całą przyczepą – można regulować wysokość zaczepu poprzez koło podporowe przyczepy.

Ile to kosztuje?

Ile kosztuje jednak koło podporowe? Do zamontowania koła podporowego potrzebujemy odpowiedniego koła podporowego wraz z uchwytem mocującym do dyszla. W większości przypadków powinniśmy się zamknąć w kwocie około 100,-zł. Cały montaż powinien ograniczyć się do przykręcenia dwóch lub czterech śrub mocujących uchwyt do dyszla. Jeżeli jednak nasza przyczepa nie jest przygotowana do takiego montażu, konieczne może okazać się samodzielne przewiercenie dyszla. Należy zrobić to jednak z należytą uwagą, aby zbytnio nie osłabić konstrukcji samego dyszla, który mógłby przez to ulec uszkodzeniu w czasie jazdy.

Podsumowując, czy warto założyć koło podporowe do starszej przyczepy? Jeżeli nie mamy tylko do czynienia z przyczepą pokroju Niewiadów n250, które masa własna wynosi w okolicach 100 kilogramów, to z pewnością warto pomyśleć o zakupie i montażu koła podporowego.

Artykuł powstał we współpracy z Unitrailer