Zaczepy kulowe do przyczep samochodowych

Każda przyczepa samochodowa, niezależnie od jej rodzaju i przeznaczenia, musi być w sposób pewny i trwały sprzęgnięta z pojazdem. Jako sprzęg, najogólniej mówiąc, należy rozumieć urządzenie łączące. W przypadku pojazdów drogowych często możemy natknąć się również na inne określenie – dyszel. Sprzęgi jako takie są popularne m. in. w kolejnictwie.

Haki i zaczepy

W omawianym przypadku najczęściej spotykanym rozwiązaniem są zaczepy kulowe, występujące w parze z hakiem holowniczym. Zaczep tego rodzaju nachodzi na kulkę haka, tworząc trwałe i bezpieczne połączenie. Dostępne na naszym rodzimym rynku rozwiązania wykonane są z wytrzymałych materiałów, co pozwala zachować maksimum bezpieczeństwa.

Wymogi dotyczące sprzęgania przyczep wyposażonych w zaczepy kulowe są dokładnie sprecyzowane przez stosowne normy a ich wykorzystanie wymaga bezwzględnego stosowania się do pewnych zasad.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Kula haka holowniczego pod żadnym pozorem nie może być zatłuszczona lub brudna. Niespełnienie tego warunku znacznie obniża parametry wytrzymałościowe. W skrajnych przypadkach może to prowadzić nawet do rozprzęgnięcia. Istotną kwestią jest również dopuszczalna masa całkowita, w literaturze występująca często pod skrótem DMC. Zależnie od konkretnego wykonania, zawiera się ona w przedziale od 2000 do 3000kg.

Nad hakiem holowniczym nie wolno montować żadnych innych urządzeń, np. koła zapasowego. Ponadto, część zaczepów kulowych może być montowana tylko przez specjalistyczne warsztaty – to kolejny aspekt, którą musimy sprawdzić decydując się na zakup. Dodatkowo, choć nie zawsze wydaje się to oczywiste, istnieje konieczność okresowej konserwacji i przeglądów poprawności montażu haka i spełnienia przez niego wszelakich wymogów technicznych.

DMC

Dopuszczalna Masa Całkowita, wspomniana w poprzednim akapicie, decyduje o jeszcze jednej, bardzo istotnej rzeczy – rodzaju uprawnień, które wymagane są do prowadzeniu pojazdu z przyczepą. Należy przy tym pamiętać, ze parametr ten określa łączną masę, wraz z samochodem. Posiadając prawo jazdy kategorii B jesteśmy uprawnieni do prowadzenia pojazdów i zespołów pojazdów o DMC nieprzekraczającej 3500kg.

Po przekroczeniu tego poziomu, powinniśmy zaopatrzyć się w licencję transportową, jeżeli natomiast pojazd wykorzystujemy tylko w celach prywatnych – stosowne zaświadczenie, które będzie to potwierdzać. Możemy bowiem spodziewać się kontroli Inspekcji Transportu Drogowego.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Unitrailer