Ostatnio sfera bezpieczeństwa ruchu drogowego jest przedmiotem corocznej dyskusji niemal całej globalnej społeczności. Według Światowej Organizacji Zdrowia prawie 1,3 miliona ludzi ginie rocznie na całym świecie w wypadkach drogowych, a nawet 50 milionów jest rannych lub niepełnosprawnych. Społeczne koszty zjawiska są trudne do oszacowania.
Bezpośrednia przyczyna
Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości jest jedną z głównych przyczyn wysokiego wskaźnika wypadków, podkreślając jednocześnie, że zwiększa się zarówno ryzyko wypadku drogowego, jak i prawdopodobieństwo, że spowoduje on śmiertelne lub ciężkie obrażenia.
Prawo i dylematy moralne
Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, kierowca nie może prowadzić pojazdu w stanie nietrzeźwości, a także nie powinien zgadzać się na kontrolę pojazdu przez osoby w stanie nietrzeźwości.
Co za to grozi?
Za nieprzestrzeganie tego zakazu sprawca jest pociągnięty do odpowiedzialności administracyjnej w postaci pozbawienia prawa do kierowania pojazdem.
Ponadto, jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że kierowca prowadzi pojazd w stanie nietrzeźwości, funkcjonariusze policji stosują takie środki zapobiegawcze, jak zatrzymanie pojazdu i prawa jazdy, badanie lekarskie pod kątem stanu nietrzeźwości. Służby są wyposażone w niezawodne w takiej sytuacji alkomaty policyjne.
Dane statystyczne wskazują, że alkomaty profesjonalne i ustanowienie w ustawodawstwie dość rygorystycznych środków wpływających na sprawcę za wykroczenia związane z kierowaniem pojazdem w stanie nietrzeźwości przyczyniło się do powstania trwałej tendencji do zmniejszania liczby wypadków z udziałem nietrzeźwych kierowców. Alkomaty dowodowe spełniają swoje zadanie.
Statystyki sprzed kilku lat
Trudno uwierzyć, że alkomaty policyjne od stycznia do sierpnia 2011 r. zarejestrowały prawie dziesięć tysięcy kierowców, którzy byli sprawcami wypadków drogowych będąc w stanie nietrzeźwości. W wypadkach tych zginęło około 1500 osób, a obrażenia odniosło 11000 osób.
Jeszcze raz interpretacja prawna
Kodeks karny mówi, że osoba, która prowadzi pojazd i istnieją wystarczające powody, by sądzić, że jest w stanie nietrzeźwości, podlega badaniu stanu nietrzeźwości. Solidne alkomaty profesjonalne nie dają wątpliwości dokonanej próby. W przypadku odmowy poddania się badaniu pod kątem stanu nietrzeźwości alkomaty dowodowe nie będzie potrzebny. Jeśli istnieją wystarczające powody, by sądzić, że dana osoba jest pod wpływem alkoholu, kierowca podlega skierowaniu na badanie lekarskie.